fbpx

Har du noget på hjerte?

ØVELSE:

Har du en eksistensberettigelse? Har du svært ved at sætte ord på, hvorfor din virksomhed eksisterer? Hvad er din fortælling?

 

Prøv nekrolog-testen.

Forestil dig, at din virksomhed afgik ved døden. Hvordan vil en nekrolog lyde, hvis andre skulle skrive den? Hvad ville de komme til at savne. Ville de overhovedet savne noget? Testen kan hjælpe dig med at sætte ord på dit formål, hvorfor du eksisterer og hvad du vil gøre for hvem. Prøv det på din virksomhed, idé eller produkt.  Skriv max. 10-15 linjer.

 

Nekrolog-testen:

  1. Hvordan ville virksomhedens nekrolog se ud, hvis kunderne skriver den?
  2. Hvordan ville virksomhedens nekrolog se ud, hvis konkurrenterne skriver den?
  3. Hvordan ville verdenen se ud, hvis din virksomhed ikke eksisterede?
  4. Hvis din virksomhed måtte lukke i morgen, hvem ville savne den? Hvorfor?

 

Din eksistens skal være kommunikerbar

Din eksistensberettigelse skal formuleres så klart, tydeligt og enkelt, at den kan kommunikeres både internt og eksternt. Det er en bærende idé, som kan samle hele virksomheden, styrke forholdet til kunder og interessenter – og fungere som kompas i en turbulent verden.

 

Kilde: Fog, Budtz, Yakaboylu (2002). Storytelling. Samfundslitteratur.

Share your thoughts