fbpx

Presse & mediekontakt

En god historie, et stærkt budskab og en skarp vinkel er forudsætningen for, at pressen lytter til dig.

Med et godt netværk og gode relationer til pressen hjælper jeg dig med at skærpe historien, budskabet og vælge det rette medie. Og ikke mindst den rette timing. Det er første skridt på vej til pressens opmærksomhed.


PROBLEMSTILLNGER JEG LØSER:

  • “Vi vil gerne styrke vores omdømme”
  • “Vi har en presselancering, vi gerne vil have maksimalt eksponeret”
  • “Vi har brug for en pressestrategi”
  • “Vi har muligvis en krise på vej”

Kontakt mig, hvis du har et akut opstået pressebehov, ønsker at håndtere pressen strategisk eller har behov for en løbende presseindsats.

PROAKTIV PRESSEKONTAKT

Proaktiv pressekontakt

Skåret helt ind til benet handler pressekontakt som al kommunikation om at skabe, bevare og udbygge relationer. Du har en historie, du gerne vil fortælle.

Det er ikke kun indholdet af det, du siger, men også måden du siger det på, der har betydning for, om der er nogen i den anden ende, der gider at lytte. God pressekontakt bygger på gensidig respekt, der bygger på tillid, troværdighed og et frugtbart samarbejde med klare roller og spilleregler, hvor begge parter får noget ud af det. Pressen får gode historier, og virksomheden får omtale.

Der er stor forskel på at være proaktiv eller reaktiv. Hvad gør du, hvis du har en dårlig sag og uden betænkningstid bliver afkrævet et svar? Er beredskabet og kommunikationsgangen på plads i organisationen?

Er du proaktiv og skal du have succes i dit møde med medierne, er der en række ting, du bør overveje.

 

Kom godt i gang med pressekontakt

Er du og din virksomhed klar til at servicere pressen, kan du starte med at forberede dig på følgende spørgsmål:

 

1. Hvem er din historie interessant for?

Gør dig helt klar, hvad din vinkel og dit budskab er, og hvad der skal vække læserens interesse. Hvad skal læseren have ud af historien? Sæt dig i læserens sted. Hvorfor er historien interessant? Hvad er historiens ærinde? Hvad er nyheden?

2. I hvilke medier og kanaler når du bedst din målgruppe?

Overvej nøje ad hvilke kanaler og i hvilke medier du bedst rammer din målgruppe med dit budskab. Det er ikke altid de landsdækkende aviser, tv og radiostationer, der er det bedste bud. I dag findes der flere tusinde fagblade, specialmagasiner, lokalaviser og sociale mediekanaler og influencers, hvor du med den rette tilgang har mulighed for at nå din målgruppe, få dit budskab ud og komme til orde.

3. Hvordan vil du kontakte pressen?

Hvis du proaktivt kontakter pressen, har du mulighed for at få størst mulig indflydelse på, hvad der fortælles om virksomheden. Du får også mulighed for at bygge personlige relationer op, som kan være til gavn på et senere tidspunkt.

Du kan enten:

  • Sende en pressemeddelelse
  • Skrive et indlæg
  • Holde et pressemøde
  • Tage personlig kontakt til en journalist

4. Forbered dig inden du kontakter en journalist

Hvis du vil hjælpe dig selv og journalisten i en konkret sag, skal du inden du tager kontakt afklare:

  • Hvad historien kort og præcist handler om
  • Hvem journalisten skal tale med eller interviewe
  • Hvornår journalisten kan få et interview
  • Om journalisten har historien solo eller om du vil kontakte andre medier
  • Om der er kilder, der understøtter historien
  • Om du har dokumentation og materiale